lördag 8 juli 2017

Ekonomisk Frihet och Ekonomisk stabilitet


Vad är egentligen ekonomisk frihet? eller ska vi kalla det ekonomisk stabilitet? Hur uppnår man det?
Enligt mig så kommer ekonomisk stabilitet först och sedan för den som har tur eller är duktig och disciplinerad så kommer ekonomisk frihet.
Vad ekonomisk frihet är för något är ju olika för alla men jag tror att för den vanliga Svensson så innebär ekonomisk frihet att man inte behöver gå till jobbet varje dag för att få lön så man kan äta och leva. Uppnår man ekonomisk frihet så kan man t.ex leva på sin utdelning från aktier, eller leva på hyror från fastigheter man hyr ut etc.
Alla människor är olika och det är ofta jag stöter på människor som inte förstår överhuvud taget varför man investerar i aktier eller andra saker, jag tror att dessa människor egentligen inte orkar ta tag i sitt sparande eller orkar lägga tid o energi för att lära sig lite om det.
Men jag är övertygad om att alla människor skulle vilja ha först och främst ekonomisk stabilitet, dvs att du inte kommer svälta ihjäl för att du blir sjukskriven eller dylikt. Vi som bor i Sverige har turen att bo i ett sånt fantastisk land där vi ändå har ett skyddsnät för detta via samhället men det spelar ingen roll.
Jag tror att även om vi inte svälter så är vi som alla andra, dvs vi vill ha mer. Vi har "höjt" ribban för vad vi anser är vår lägsta standard. Vi vet att vi inte svälter ihjäl men vi vill kanske kunna köpa den bilen som grannen har köpt eller köpa kläder till våra barn som är dyra eller vad det nu kan vara.
Det är helt OK enligt mig och det är också med det jag menar att alla människor egentligen vill ha ekonomisk stabilitet. Sen vad man gör för att uppnå det är såklart olika för alla, för mig är det iallafall att investera pengar på börsen. 

För inte så länge sedan så tillhörde jag en av dom människor som jag idag inte förstår mig på och som jag nästan föraktar, dvs dom människor som inte har en som helst aning om vad dom gör med sin ekonomi. 
Jag kunde få ut 25-28k i månadslön i 3 månader i rad ibland och ändå vara utan pengar, jag bodde precis som nu hemma och hade absolut inga utgifter förutom mitt gymkort och mitt mobilabonnemang (600 kr).
Nu i efterhand så förstår jag inte hur dum jag kunde vara som höll på så, men jag tror att det är väldigt lätt att hamna i det hjulet pga det konsumtionssamhälle vi lever i idag.
Man går till jobbet varje dag och är så inställd på att jobba och få lön men man tänker inte sig för i det långa loppet. Varför jobbar jag? Hur vill jag leva i framtiden? Vad har jag för framtidsdrömmar? Var vill jag vara om 5-10 år? Vill jag vara piskad att gå till jobbet varje dag för att betala mina räkningar?

Detta är frågeställningar som man helt enkelt inte ens tänker på när allting bara rullar på, helt idiotiskt om man slår sig ner och tänker på det för ett ögonblick. Det är ungefär som att arbeta i motvind.
Jag har sedan ungefär 2 år tillbaka i tiden vaknat till ekonomiskt skulle jag vilja säga, jag började först med att investera småsummor på fonder och tyckte det var roligt och spännande. Fortsatte att lära mig om investeringar och börsen och gick för ca 1 år sedan över till att investera främst i Aktier.
Nu efter jag lärt mig ännu mer och satt mig in i denna "värld" ännu mer så är jag helt övertygad om att detta är något för mig. Det är inte bara något för mig idag utan för resten av livet. När jag får lön/csn så är det spara som gäller först och sen kommer slösa.
Hur man gör för att sträva mot ekonomisk frihet/stabilitet är helt upp till var och en, det behöver inte vara börsen. Jag vill bara att folk ska tänka sig för och se att genom små förändringar i sin ekonomi så kan man åtminstone sträva mot att ha en mycket bättre ekonomi.

7 kommentarer:

  1. Bra inlägg!

    Jag har en kompis som tjänat bra ända sedan han började jobba efter gymnasiet (ca 13 år sedan.) Men han har inte en krona sparat. Ingenting. Han bor i en hyresrätt med sin tjej och drömmer om att köpa något. Det är nästan omöjligt för dem.

    Han förstår inte hur jag kan "ha så mycket pengar" men inte han. Jag som ändå reser, och unnar mig.

    Jag frågade honom hur ofta han gjorde mat hemma och inte åt ute.
    Där fick han upp ögonen och började med att säga upp dyra viaplay abonnemang osv.

    Man går inte ner i vikt genom att köpa en våg eller ett gymkort. Man måste börja ändra på sina matvanor osv.

    Man blir inte rik genom att tjäna mer. Det är utgifter som bekant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Haha, känner igen det där så väl. Exakt kunde inte sagt det bättre själv men ändå är det så svårt för folk att förstå detta och jag tror det är för att man inte stannar upp och tänker till ordentligt. Iallafall var det så i mitt fall!

      Radera
  2. Jag har "alltid" varit ganska ekonomisk och sparsam av mig, men det var först när jag flyttade hemifrån som jag verkligen fick inspiration att ta tag i ekonomin och budgetera noggrant. Å andra sidan kan det ju vara väldigt ekonomiskt fördelaktigt att bo hos sina föräldrar så länge det känns bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir väl så för det är då man inser vad saker o ting faktiskt kostar kanske..
      Ja, det är det verkligen. Det känns absolut bra men samtidigt så kommer jag köpa eget nästa år!

      Radera
  3. Kan jag nå dig på email ?

    SvaraRadera
  4. Har du haft svårigheter att få ett lån från vanliga långivare och andra banker ??
    detta är en opportunitet för dig !!! Vi är ett privat lånbolag i anslutning till SKYTRUST BANK
    Vi erbjuder lån till låg ränta, enkelt och pålitligt, allt du behöver göra är
    ansöka, få ditt lån godkänt och få krediterat, det här är 100% sant, kontakta oss via email (lucycharls50@gmail.com)

    SvaraRadera