tisdag 11 juli 2017

Trög börs, hålla i investeringarna?

Börsen har gått lite trögt på sistone tycker jag och då är den självklara frågan vad gör man med investeringarna. Fyller man på? Sparar man pengarna? Ja, vad gör man egentligen?

Personligen så har jag kört en kombination av både att spara lite och fylla på med mer. 
Däremot så tenderar jag att främst köpa "säkra" bolag särskilt i en tid när det går lite ner som den senaste tiden. Alltså: när jag säger "säkra" bolag så tänker jag främst på bolag som Investor, Castellum, Industrivärden och HM. HM har ju dock på senare tid knappast presterat bra, men jag köper på mig mer HM även om jag inte gör det i någon större utsträckning.
Jag har istället som mål att vikta upp Investor och Industrivärden, av den enkla anledningen att investmentbolag aldrig kan gå fel!
Jag tycker att man i en sån här tid och även i tider som är betydligt värre än detta så kan man fortsätta att handla aktier, så länge man köper stora bolag som går med vinst. Gör man det över tid så kommer det att löna sig. Nu tror jag inte att vi är i närheten av en börskrasch men tänk er bara dom som tankade aktier i stora bolag efter kraschen 2008. Tror knappast att dom människorna ångrar sig idag...
Om man fortfarande känner att man inte är särskilt sugen på att handla aktier pga höga värderingar eller skakig börs så kan man alltid handla index-fonder. Klockrena exempel på sådana är: Avanza Zero, Aktiespararna Direktavkastning.

Hur börsen går framöver är såklart omöjligt att veta, men jag tror att om man kör stenhårt på "Köp och Behåll" så spelar det inte jätte stor roll i längden hur börsen presterar för tillfället.
Vad handlar ni för tillfället? =)


13 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, köp och behåll är den bästa investeringsteknik som finns skulle jag säga. Hur börsen än går fyller jag på regelbundet varje månad. Jag sprider mina inköp i 15 olika aktier.

    Varje månad försöker jag mig på nya sätt att skramla ihop mer pengar än lönen ger för att få ett extra tillskott i depån. Det lyckats ganska bra och på sikt gör det att utdelningarna växer sig större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att fler människor förespråkar köp och behåll. Det verkar som att hälften av alla aktieägare kissar i byxorna av rädsla så fort börsen går ner några procent. Bättre att sitta lugnt i soffan och logga ut från Avanza en stund.

      Radera
    2. Det är inte konstigt i och för sig, många drömmer nog om stora och snabba klipp och inprisar inte att en nergång kan äga rum.

      Ibland önskar man dock själv att man glömt av sitt login till Avanza...
      Fast då kan man ju inte heller fylla på när det går ner.

      Radera
  2. Ja men det är ju verkligen så, särskilt som sagt om man mer är intresserad av utdelningar än något annat. Då är det verkligen bara att köpa och behålla! hehe ja, det gör du helt rätt i har också börjat lite med det tack vare dig!

    SvaraRadera
  3. Helt rätt, det är för svårt att tajma börsen och det som visat sig vara värdefullt över tid är ett stabilt investerarpsyke. Tror samtidigt det är viktigt att inte ligga fullinvesterad i tider som dessa när värderingarna är historiskt höga. Det kommer komma köplägen och då är det bra att ha lite mer kapital än bara nettosparandet varje månad.

    Samtidigt tror jag på att "positionera" eller omvikta portföljen lite efter vilket bössklimat som råder. Att ha en viss andel "offensiva" eller "defensiva" aktier beroende på hur värderingarna och tillväxten ser ut över lag. Jag vill tro att jag själv har en portfölj som just nu skulle prestera bättre än index vid en nedgång. Men det får ju framtiden utvisa. :)

    Kul blogg förresten, jag kommer följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sparsidan,

      Jag kan bara hålla med, det här med att inte vara fullinvesterad i dessa tider är svårt men det är absolut någonting som jag försöker tänka på..

      Tror också att det är ett mycket smart och enkelt drag att "positionera" sig lite som du säger. Haha det låter ju inte helt fel ifall vi skulle få en liten dipp :p

      Tack, roligt o höra! ska in och kika på din också =)

      Radera
  4. LÄS MITT TESTMONI

     Jag heter Akbar Al Baker Jag är VD för Qatar Airways. Jag vill ha dig
     allt att veta att Jose Luis låneföretag är ett av de bästa lånen
     företag på internet för att ge dig ett lån efter eget val., fick ett lån från
     företaget några månader tillbaka skickade jag en inbjudan till dem för att få
     en särskild summa på 30 miljoner dollar för underhåll av våra flygbåtar och revolutionerande flygresor, under en betydande ekonomi headwinds.A period luften stabilisering styrelsen och förenade
     Långarantin vägrade att erbjuda oss lånet som krävs
     bestämde sig för att söka efter ett genuint fria marknadslånföretag på
     internet för ett lån erbjudande, vi kunde kontakta dem här på internet via hjälp av vår I.T-avdelning, och vi träffade allt krav de begärde inom 3 arbetsdagar vi fick lånet vi begärde
    för det har aldrig korsat mig att kortlista ett online lån kommer
    var så enkelt bara tre enkla steg och vi fick lånet. Jag är
    extremt nöjd med Jose Luis låneföretag och jag vill personligen tacka Waleed Abulkhair för hans outtröttliga ansträngningar för att få oss till den här punkten. Vi rekommenderar deras service till den som behöver lån av
    någon form för att kontakta dem på deras e-postadress på
     joseluisloans@gmail.com eller whatsapp dem nu + 2348028425633, de är inte falska, de är genuella, kontakta dem nu,

    SvaraRadera
  5. Jag ger lån till företag och privatpersoner med en rimlig ränta på 2%. E-post till: (anggadiman1@gmail.com) om du är intresserad av lånet.

    SvaraRadera
  6. Behöver du ett lån?

    Vi erbjuder för närvarande ett flytande låneavtal med 2% ränta med giltigt ID för verifiering.
    Du kan skicka din låneansökan för eventuella lånebelopp du behöver.
    Vi erbjuder lån från $ 5,000.00 USD Min. $ 50,000,000.00 USD Max.
    Vi har långfristig kredit från fem (5) till femtio (50) år högst.
    Vi erbjuder följande typer av lån: projektlån, refinansieringslån, företagsinvesteringslån, bil eller billån, studielån, skuldkonsolidering, inteckningar, personliga lån, semester och semesterlån, lån till jul och nyår.
    Vårt företag behöver också en person som kan vara representativ för vårt företag i ditt land.
    Kontakta STEPHEN WILLIAM'S FINANCIAL LOAN FIRM via e-post: stephenswillsloan@gmail.com
    Om du är intresserad av vårt finansiella erbjudande och vill köpa ett lån från oss, vänligen kontakta oss och ge oss detaljerna nedan, och det är nödvändigt att starta villkoren för lånebeloppet i enlighet med detta.
    Namn: ____________________________
    Kön: _______________________________
    Civilstånd: _______________________
    Kontaktadress: ______________________
    Ort / Postnummer: ________________________
    Land: ______________________________
    Födelsedatum: ________________________
    Belopp som krävs som lån: ________________
    Lånets längd: ________________________
    Månadslön / årlig inkomst: _________
    Yrke: ___________________________
    Syftet med lånet: _____________________
    Telefon: ________________________________
    Fax: __________________________________
    I erkännande av dessa uppgifter kommer en välberäknad Villkor att skickas, inklusive avtalet.
    Tack för ditt meddelande!
    hälsningar,
    STEPHEN WILLIAMS FINANCIAL LOAN COMPANY
    E-post: stephenswillsloan@gmail.com
    Twiiter: @ stephenswillsl1
    Instagram: stephenswillsloan

    SvaraRadera
  7. För att hjälpa dig att övervinna dina olika ekonomiska och finansiella bekymmer
    att möta dina mål för framtiden i en ram utan svårigheter,
    vi skickar in ett lånerbjudande till (individer, företag,
    som föreningar) i svårigheter eller önskar hjälpa till att lösa sig
    några av dina ekonomiska problem eller att starta ett företag.
    - Val av belopp som sträcker sig från 5.000 €, 00 till 1.000.000 € .00.
    - Val av återbetalningstid: högst 40 år.
    - Årlig återbetalningsränta 3% ränta.
    Med detta i åtanke, skicka din förfrågan till följande e-postadress;
    E-post: johanaserenza@gmail.com
    hälsningar

    SvaraRadera
  8. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 5000€ upp till 12.000.000€, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera
  9. LE CRÉDIT QUI DÉBLOQUE TOUT ET SANS FRAIS

    Découvrez le fonctionnement du Prêt entre particuliers, les bons conseils à suivre ainsi que les pièges à éviter pour obtenir un Prêt entre particuliers sans frais.

    Je peux vous faire un Prêt entre particuliers sans frais a avancer selon la loi européenne conformément à la législation, veuillez noter les domaines dans lesquels je peux vous aider :

    * Prêts personnels

    * Prêts à l’investissement

    * Dette de consolidation

    * Rachat de crédit

    * Autres

    Contacter directement la responsable: bellonfinance53@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Do you need a genuine Loan to settle your bills and startup

    business? contact us now with your details to get a good

    Loan at a low rate of 3% per Annual email us:

    Do you need Personal Finance?

    Business Cash Finance?

    Unsecured Finance

    Fast and Simple Finance?

    Quick Application Process?

    Finance. Services Rendered include,

    *Debt Consolidation Finance

    *Business Finance Services

    *Personal Finance services Help

    Please write back if interested with our interest rate EMAIL: muthooth.finance@gmail.com
    Call or add us on what's App +91-7428831341

    SvaraRadera