lördag 22 juli 2017

Lite OT och sommarlov (jobb)

Kommer i detta inlägget vara lite "OffTopic" och hoppas det är okej med er läsare. Faktum är att jag egentligen har haft sommarlov sedan slutet av maj men som den student man är så har jag sen dess jobbat istället för att vara ledig.
Jag har fått sommarjobb på en av storbankerna vi har här i vårt land och jag måste säga att det till en början var ganska roligt och egentligen så är det fortfarande ganska roligt till och från men jäklar vad kämpigt jag har det just nu. Jag jobbar nästa vecka också för att sen ha lite semester men det har som sagt varit väldigt jobbigt att ta sig upp och jobba. Vill bara vara ledig nu och jag behöver verkligen vara ledig för det har varit non-stop nu med skola osv sedan snart 1 år tillbaka.
Men det är i tider som dessa som jag försöker påminna mig om "the bigger picture" dvs, varför jobbar jag? Vad ska jag göra med pengarna? Vad är mitt långsiktiga mål?

Mitt mål är att i framtiden kunna leva på mina utdelningar och i och med att jag pluggar så har jag ju inte fått någon inkomst förutom lite extra jobb, så jag har investerat stora delar av CSN-lånet. Det är också anledningen till att jag ville sommarjobba, jag behöver dra in pengar. Jag behöver dra in pengar både till mig själv i sommar och även efter sommaren men också för att jag behöver pengar till portföljen.
Med det sagt så kan jag inte låta bli att tänka på hur jäkla gött det ska bli när jag är lite ledig, efter det väntar lite jobb igen och sedan är det full rulle i skolan.
I och med att jag själv tycker det är svårt att avväga jobba eller vara ledig så kan jag bara tänka mig hur svårt det är att veta när man har "tillräckligt" med pengar för att t.ex säga upp sig och leva på sina utdelningar. En bloggare som jag tycker går igenom detta just nu är blogg-kollegan http://miljonar.blogspot.se/ han har enligt mig och många andra kunnat säga upp sig för ett tag sedan för att utan problem leva på sina utdelningar, men han har själv känt att han behöver lite säkerhetsmarginaler. Helt OK såklart om du frågar mig, varje individ bestämmer själv vad som känns tryggt att ha innan man kastar ut sig själv från arbetslivet. Tycker dock det är ett mycket intressant fenomen det här, att hitta balansen mellan när man tycker att man har tillräckligt och när man inte har det.



2 kommentarer:

  1. Precis som du har jag svårt att göra avvägningen pengar-fritid. Jag hade klarat mig ekonomiskt på att bara gå hemma och slappa i sommar, men nu jobbar jag en del och får en extra hög pengar i augusti och september. Just nu känns det lite segt men det blir nog en annan känsla framåt hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt haha. Då är vi ungefär i samma situation..
      Ja, jag hoppas verkligen det. Cash is king i slutet av dagen :D

      Radera